VII Pla de Qualitat (2026-2029)

5 d'octubre 2026

 El VII Pla de Qualitat UMH 2026-2029 (castellà) recull l’experiència adquirida en els anteriors plans quadriennals des que l’any 2000 implantàrem el I Pla Estratègic de Qualitat 2000-2003 i el I Pla Director per a la Qualitat 2000-2003. Els resultats del I Pla van ser positius, permetent millorar els nivells de qualitat en els diferents àmbits (docència, I+D i gestió), assegurant les condicions de participació de la UMH en el Sistema de finançament conreat a objectius de qualitat de la Conselleria d’Empresa, Universitat i Ciència i ajudant a introduir la filosofia de la qualitat total en la UMH.

nube-de-tags-nuevo-blog-7A aquest I Pla el va seguir el II Pla Estratègic de Qualitat 2004-2007 (castellà) en el qual es fixaven nous i més ambiciosos objectius de qualitat i es desenvolupava un sistema d’incentius a la qualitat que abastava al conjunt de centres, departaments, instituts i serveis i que va posar en marxa els primers “quadres de comandament integrals” per a la gestió. L’objectiu principal d’aquest II Pla va ser afiançar els excel·lents resultats aconseguits en matèria de docència, investigació i gestió, sense perdre de vista la necessitat de respondre als nous reptes que es plantegen en l’àmbit universitari.

El III Pla de Qualitat 2008-2012 (castellà) es va dissenyar considerant les directrius de la European Association for Quality Assurance in Higher Education, els plans d’actuació de l’ANECA i les necessàries reformes derivades de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Enfrontar nous escenaris va marcar de forma significativa els nostres objectius i nous plans d’acció, els reptes principals dels quals van ser la internacionalització, l’ocupabilitat dels nostres estudiants i la innovació.

Amb la posada en marxa dels nous títols de grau i màster es va dissenyar el IV Pla de Qualitat UMH 2013-2016 (castellà). En aquest pla de qualitat plasmàrem l’enfocament actual: simplificar el nostre sistema d’indicadors i focalitzar els nostres esforços a actuacions que puguem aconseguir sense oblidar el nostre leitmotiv d’orientació al client.

El V Pla de Qualitat 2017-2020 (castellà) va tindre en compte en el seu disseny els processos d’acreditació de les titulacions de la UMH, així com el marc econòmic, en resposta al qual es van incloure nous indicadors, mantenint la simplicitat del sistema d’indicadors anterior i un apartat relatiu als programes de doctorat. Així mateix, es van incorporar diverses adaptacions en el model d’incentius.

La aprobación del  VI Pla de Qualitat 2021-2024 (castellà) va vindre acompanyada per una modificació del Reglament de Funcionament dels Òrgans competents en matèria de Qualitat de la UMH. Entre els objectius d’aquesta modificació es troben el reforçament de l’estructura dels Òrgans encarregats d’assegurar la qualitat i millora contínua de la institució i l’especificació de les funcions de cadascun d’aquests Òrgans pel que fa a la proposta del Pla de Qualitat, millora d’aquest, assegurament de la seua implementació, seguiment i difusió de resultats entre els grups d’interés.

Un sistema el suficientment flexible per a aconseguir els objectius essencials però sense oblidar les metes a llarg termini de la UMH.

Els plans de qualitat recullen els objectius, actuacions, sistemes d’indicadors i sistemes d’incentius per a les àrees de docència, investigació i gestió, si bé per a l’àrea de gestió des de l’inici s’han desenvolupat planificacions específiques: I, II, III, IV i V Pla Director per a la Qualitat en la Gestió. En el VI s’han introduït 10 nous indicadors en l’àmbit de la docència.

Sistema d’Indicadors de Qualitat

Una de les principals forteses dels nostres Plans de Qualitat és el seu Sistema d’Indicadors, pedra angular d’aquests. El sistema d’indicadors permet la mesura dels resultats obtinguts en els diferents àmbits.

La informació recopilada és una font clau per a la presa de decisions en els diferents òrgans de decisió de la UMH.

En aquest VII Pla de Qualitat 2026-2029, hem introduït millores significatives en el sistema d’indicadors per a afiançar el compromís de la UMH amb l’excel·lència en tots els seus àmbits. S’han revisat i actualitzat especialment els indicadors de l’àmbit de la investigació, la qual cosa permet monitorar de prop processos que no havien sigut completament coberts amb anterioritat. Això és crucial per a millorar els resultats en els processos d’acreditació i seguiment de títols, assegurant que comptem amb informació rellevant per a la garantia interna de qualitat. Aquests nous indicadors apliquen a Graus, Màsters, Doctorats, Departaments i Instituts i com a novetat en aquest pla s’inclouen els Centres.

El VII Pla s’estructura en cinc grans àrees d’actuació:

  1. Direcció Estratègica: Consolida el Pacte per la Qualitat i les Cartes de Servei com a pilars de la gestió orientada a resultats i clients.
  2. Millora Contínua: Impulsa les accions de Benchmarking i la creació d’Equips de Millora, incloent ara la possibilitat d’Equips de Projectes Estratègics de Gestió per a abordar desafiaments més complexos.
  3. Innovació en la Gestió: Potencia la Setmana de la Innovació i els Equips d’Innovació com a catalitzadors de noves idees i solucions.
  4. Percepció de les persones: Introdueix un enfocament estratègic en el coneixement i la valoració de la satisfacció del PTGAS a través d’enquestes de clima laboral, enquestes per servei, focus groups i avaluacions 360 graus, vinculant directament aquests resultats a plans de millora.
  5. Resultats estratègics i operatius: Estableix un Quadre de Comandament de Gestió (CMI) integral que actua com a repositori d’indicadors clau per a una presa de decisions basada en dades, incloent noves mètriques de rendiment i eficiència.

En el seu conjunt, el VII Pla Director és una eina dinàmica i adaptada als desafiaments actuals, que busca enfortir la gestió de la UMH a través de la implicació del PTGAS, la innovació constant i la mesura rigorosa dels resultats, tot això en favor de l’excel·lència universitària.

Informació destacada: